انواع باتری خودرو

باتری های خودرو برند ها مختلفی دارند. اما تمام باتری های موجود در بازار به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • باتری های اتمی (غیرسیلد)
  • باتری های اسیدی (سیلد)

1.باتری های اتمی (غیر سیلد)

این نوع باطری‌ها از صفحات دارای سرب آنتیموان و کلسیم تشکیل شده‌است. یکی از نکات قابل توجه این نوع باتری‌ها  این است که به کمی نگهداری نیاز دارند و همچنین برای استفاده در آب و هوای گرم توصیه می‌شوند. امکان اضافه‌کردن آب در صورت نیاز، غیر قابل اندازه‌گیری غلظت آن با هیدرومتر و طول عمر بیشتر به‌خصوص در هوای گرم از مهم‌ترین ویژگی‌ها، مزایا و معایب باتری اتمی هستند.

ساختار باطری غیر سیلد:

در فرآیند ساخت باتری‌های اتمی، ابتدا تعدادی صفحه شارژ می‌شوند؛ سپس صفحات روی هم قرار گرفته و در قالب خاص باطری‌های غیر سیلد عرضه می‌شوند.

در سطح بیرونی این نوع از باتری خودرو، سه چراغ کوچک جهت نمایش وضعیت آن به رنگ سفید، قهوه‌ای و سبز قرار گرفته است:

  • رنگ سبز: باتری غیر سیلد، سالم و به‌صورت کامل شارژ شده است.
  • رنگ سفید: باطری ماشین معیوب است و به‌درستی کار نمی‌کند.
  • رنگ قهوه‌ای: باتری سالم، اما بدون شارژ است.

2.باتری های اسیدی (سیلد)

باطری‌های سیلد از صفحه سرب و کلسیم ساخته شده و در عین حال نیاز به هیچ مراقبتی ندارند. این نوع از باتری‌ها، مقاومت زیادی در برابر دشارژ شدن داشته و همچنین زمان کمی برای عمل شارژ نیاز دارند.باطری‌ اسیدی نسبت به نوع اتمی، زمان طولانی‌تری عمر می‌کنند. با این حال بسیار مراقب باشید که به‌صورت کامل شارژ خالی نکنند؛ زیرا در صورت دشارژ شدن، متریال آن معیوب شده و خاصیت خود را از دست می‌دهند.

هزینه کم، عمر طولانی، شارژ سریع، مقاومت بالا در برابر شارژ زیاد، عدم نیاز به مراقبت و درصد کم خرابی ترمینال‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌های باتری‌های سیلد نسبت به نوع غیر سیلد است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *